Off topic: مسابقة ترجمة سنة 2050 كوميديا جديدة جداً
Thread poster: emhassan
emhassan
emhassan  Identity Verified
Finland
Local time: 12:39
English to Arabic
+ ...
Jul 25, 2007

this post is just for fun 'off-topic'
موضوع كوميدي مالوش أي علاقة بأي أحد
هزار في هزار
نفس قطعة مسابقة الترجمة بس بطريقة كوميدية
على الطريقة المصرية
اتفضلوا

لما مراتي رقعتني الخبر الرهيب انها حامل. الواحد معدته كركبت و باظت كأني لسة نازل من مراجيح السبتية. أيوة الواحد
... See more
this post is just for fun 'off-topic'
موضوع كوميدي مالوش أي علاقة بأي أحد
هزار في هزار
نفس قطعة مسابقة الترجمة بس بطريقة كوميدية
على الطريقة المصرية
اتفضلوا

لما مراتي رقعتني الخبر الرهيب انها حامل. الواحد معدته كركبت و باظت كأني لسة نازل من مراجيح السبتية. أيوة الواحد نفسه و منى عينه يبقى عنده حتة عيل. بس أبقى أب و كدة يالهوي يا جدعان.

الواحد كل ما يفكر يعرق و يتشحور و لا المرحوم بكار أول ما طلع في التليفيزيون. دماغي عمالة تلف و حالة عته مغولي بسيطة كدة كل ما افتكر انى هاربي طفل هو أنا عارف أربي القطة بتاعتنا يا ولاد.

لا و ابقى مسئول كمان انه ما يطلعش مجرم صغنن. و إذا طلع دبشة إجتماعيا.يقولك آه أبوه هو سبب كل النصايب.... .

و لا بقى لو المحروس ما عرفش أين تقع شبرا النخلة على الخارطة يبقى سنته سودة أبوه إزاي ما وداهوش يتعلم جغرافيا من الحديثة في (شعبان عبد الرحيم أكاديمي).

ممكن برضه على أيامهم تبقى الموضة العلاج في الصراية الصفرا. و كع بقى يا عم الحاج.

سؤال بقى عالطاير أية رأيك في كل النصايب دي هاعرف افلسع منها أنا إزاي بقى?

ابسلوتلي مشاكل بالكوم
و حاجة سوفاج جداً ياجدعان.

الله يرحمك يا آبا و الله لسة فاكر لما قعدنا تحت الشجرة بعد ما ابن عمي اتجوز و أنا ما كنتش فاهم الناس بتتجوز لية و أنتا قعدت تلف و تدور و أنا مش فاهم برضه. على ما فهمت كنت إنتا فلسعت بقى. كانت من أظرف أوقاتي معاك.

كانت فيها إحراجات بسيطة كدة بس أنا مش هأشرح لإبني يابا هو ساعتين قدام التليفيزيون و يبقى معلّّم.

الواحد ممكن يكون صاحب نظرة مبعدية هنا قوي.بس بص بقى أنا قدها و قدود (هي كيميا يعني) . أنا هأبقى أب فظيع يعني فزيييع).

طب تحدي بقى و الواد هيطلع جتة و لا شجيع السيما,متعلّّم علام عالي و مكبر الجمجمة على الآخر. و لا عمر بيناتنا هو أو هي يبقى فيه أي محاضر (حبايب من الآخر).

ساعات كدة برضة تجيلي تهيؤات قال خير اللهم اجعله خير.

الواد المفعوص ده قاعد منجعص في بطن امه بيفكر الافندي في مستقبله

و يسأل نفسه ( افرض ياد ابوك دة مش قد الخلفة و اللي بيخلفوها?).

ملاحظات هامة:

رقعتني = تعني هنا ظرفتني بس ممكن تكون برضه زقلتني يرجى مراجعة قاموس ( زلابية الكامل) طبعة 2050

كركبت = زروطت نفس المرجع السابق.

مراجيح السبتية = من انواع الملاهي الحديثة قاموس ابو العربي 2045 جميع الملافظ محفوظة.

يا لهوي = عبارة تعجب راجع ( زلابية الكامل ) اي طبعة مش فارقة كتير.

يتشحور = لفظ عواجيزي يراد به البعزقه (زلابية برضة ).

بكار = شخصية كرتونية ظهرت في اواخر تسيعينيات القرن الماضي. اثرت في كثير من الاطفال و الكبار. راجع مسلسلات رمضان.

صغنن = صغير و تقال في التليفزيون سغير راجع اى نشرة اخبار

نظرة مبعدية = نظرة مستقبلية راجع أسطورة اللمبي "الأعمال الخالدة" جزء 2 السبكي فيديون

الجمجمة = المخ راجع معجم هيثم تامر وائل الجزء الخامس ( فافي للطباعة )

نصايب = جمع مصيبة راجع............. الحقيقة ما فيش مرجع معين

يرجى مراجعة المترجم في اي كلمة لا يتضح معناها

عشان انا زهقت الكيبورد متعب جدا

تحياتي

محمد حسن

مراجعة و تدقيق لغوي و تأكيد الروشنة:
أ.محمود المتعاص
شركة "مش ممكن" ليمتد للترجمة و اللوكاليزيشن
جميع الحقوق محروسة

[Edited at 2007-07-25 13:20]
Collapse

emhassan
Finland
English to Arabic
+ ...
TOPIC STARTER
any reply plz Jul 25, 2007

There is no one wants even to say anything?
just try to leave your impression here
thanks
is it bad or good or what?

[Edited at 2007-07-25 15:33]

AhmedAMS
AhmedAMS  Identity Verified
Russian Federation
Local time: 13:39
English to Arabic
+ ...
That is funny Jul 25, 2007

I am guessing who is preparing himself already to win the context, hopefully in a dignified way.

emhassan
Finland
English to Arabic
+ ...
TOPIC STARTER
thank you very much ahmed Jul 25, 2007

I was putting another one in the contest even that there are so many people saying that this one would fit there very nicely!!???
dont know may be think of putting the funny one hahahaha

[Edited at 2007-07-25 15:33]

Mariam Osmann
Mariam Osmann
Egypt
Member (2007)
English to Arabic
+ ...
Finland meeeeeen Jul 25, 2007

Massry Asseel.
How about a real glossary for these expressions?

I wish I could the time to make such glossary, try to find out the origin and the period of time it these expressions started to invade the colloquial Arabic.

أنا عايزة أضبف هنا فكرة وهاكتبها بالعربي وبلهجتي ، ياريت يجي يوم المصريين يعرفوا فيه أن اللهجات للغة الواحدة ده يزيدها جمال مش العكس ي�
... See more
Massry Asseel.
How about a real glossary for these expressions?

I wish I could the time to make such glossary, try to find out the origin and the period of time it these expressions started to invade the colloquial Arabic.

أنا عايزة أضبف هنا فكرة وهاكتبها بالعربي وبلهجتي ، ياريت يجي يوم المصريين يعرفوا فيه أن اللهجات للغة الواحدة ده يزيدها جمال مش العكس يعني العربي المصري بتاع القاهرة مش أجمل من العربي المصري بتاع أسوان أو سينا ولا العربي اللبناني مثلا أجمل منه. اللهجات العربي على مستوي البلاد العربية وعلى مستوى البلد الواحد كلها جميلة والاختلاف هو مصدر جمالها.
أما لغة الحدوتة دي إن شاء الله تفضل في قاموس زلابية وما تخرجش منه

[Edited at 2007-07-25 18:36]
Collapse

emhassan
Finland
English to Arabic
+ ...
TOPIC STARTER
thank you mariam Jul 25, 2007

yes yes thank you very much you know there was a try of getting such language into dictionary and i have a copy from this dictionary if u want it i could give it to you.
و على فكرة أحمد خالد توفيق صاحب روايات ما وراء الطبيعة
هو اللي كان دلنا عليه
shokran gedan mariam again.

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

You can also contact site staff by submitting a support request »

مسابقة ترجمة سنة 2050 كوميديا جديدة جداً

Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »