Dateringer i disse it-tider Лице кое објавува дискусија: Susanne Hemdorff
|
Når et dansk firma skal udsende nogle standardbreve på engelsk, hvordan synes I så, at man bør datere, når der kun kan bruges tal? Altså dd.mm.yyyy eller mm.dd.yyyy eller yyyy.mm.dd??
Ved tallet 12 og derunder kan man jo desværre komme i tvivl. | | | En speget affære... | Apr 15, 2009 |
Det er en speget affære at skrive datoer på engelsk, da man anvender forskelligt format i England og USA. I England (og rigtig mange andre lande, inklusive Danmark) anvendes dd/mm/yyyy eller dd.mm.yyyy, mens man i USA og Canada primært anvender mm/dd/yy eller mm/dd/yyyy. Se en uddybende beskrivelse på: http://en.wikipedia.org/wiki/Date_format#Date_format
Så det afhæ... See more Det er en speget affære at skrive datoer på engelsk, da man anvender forskelligt format i England og USA. I England (og rigtig mange andre lande, inklusive Danmark) anvendes dd/mm/yyyy eller dd.mm.yyyy, mens man i USA og Canada primært anvender mm/dd/yy eller mm/dd/yyyy. Se en uddybende beskrivelse på: http://en.wikipedia.org/wiki/Date_format#Date_format
Så det afhænger vel egentlig af, hvilken sprogversion du vælger...
Jørgen ▲ Collapse | | | Susmi Rosenthal Канада Local time: 07:49 Член (2007) англиски на дански + ... Spørg kunden | Apr 15, 2009 |
Jeg ville nok spørge kunden, hvad de foretrækker... Hvis du gør dem opmærksom på problemet med de forskellige formater, må de vel selv tage stilling. Og hvis det er til et brev, så spørg om det ikke alligevel er muligt at skrive måneden med navn på gammeldags maner. Det ville jeg nok gøre. | | | Susanne Hemdorff Данска Local time: 13:49 англиски на дански + ... ОТПОЧНУВАЧ НА ТЕМА Det er min kunde, | Apr 15, 2009 |
som spørger - men jeg takker Jørgen for linket til Wikipedia. Det er meget informativt! | |
|
|
har også tænkt over det | Apr 15, 2009 |
Hejsa,
Jeg har også tænkt over det, men det har nu mest været i forbindelse med fakturaer. Jeg kom til at tænke på det i slutningen af februar, da jeg skrev en faktura med forfaldsdato d. 4 marts.
Der er jo forskel på at skrive 03.04-2009 og 04-03-2009. Heldigvis var det til en fast kunde, så jeg gik ikke ud fra, at han ville misforstå det, eftersom han udmærket er klar over mine stramme betalingsbetingelser. Men hvis det ikke havde været tilfældet, så tror ... See more Hejsa,
Jeg har også tænkt over det, men det har nu mest været i forbindelse med fakturaer. Jeg kom til at tænke på det i slutningen af februar, da jeg skrev en faktura med forfaldsdato d. 4 marts.
Der er jo forskel på at skrive 03.04-2009 og 04-03-2009. Heldigvis var det til en fast kunde, så jeg gik ikke ud fra, at han ville misforstå det, eftersom han udmærket er klar over mine stramme betalingsbetingelser. Men hvis det ikke havde været tilfældet, så tror jeg nok jeg blev enig med mig selv om, at det nok ville være bedst at skrive det ud - fx March 4 - for det ville da være træls at vente en ekstra måned (eller det der er værre) på sine penge. Dog skal der vist lidt mere end en måned til at anklage nogen for at gøre noget i ond tro - fx 12. feb vs. 2. dec. :-S
Men som sagt blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville løse fremtidige problemer ved at skrive datoen ud. Så er den da i hvert fald utvetydig!
Anne ▲ Collapse | | | NetLynx Local time: 13:49 англиски на дански + ... USA's og Canada's rækkefølge ... | Apr 15, 2009 |
- er ulogisk og bør under ingen omstændigheder følges. Skråstregerne som skilletegn hører vist også til disse to lande, sådan at man på den måde indirekte kan se rækkefølgen?
1. dd.mm.yyyy er affødt af den go'e gamle 15. april 2009 {som jeg af standardiseringsgrunde helst skriver som 15 apr 2009}.
2. I disse EDB-tider er der en pointe i rækkefølgen yyyy.mm.dd, idet en sortering efter dato lettes meget, både manuelt, men især maskinelt.
Jeg... See more - er ulogisk og bør under ingen omstændigheder følges. Skråstregerne som skilletegn hører vist også til disse to lande, sådan at man på den måde indirekte kan se rækkefølgen?
1. dd.mm.yyyy er affødt af den go'e gamle 15. april 2009 {som jeg af standardiseringsgrunde helst skriver som 15 apr 2009}.
2. I disse EDB-tider er der en pointe i rækkefølgen yyyy.mm.dd, idet en sortering efter dato lettes meget, både manuelt, men især maskinelt.
Jeg foretrækker den første, medmindre pkt. 2 træder i funktion
Erik ▲ Collapse | | | Нема назначено посебен модератор за овој форум. Обратете се кај персоналот на сајтот » ако сакате да пријавите нарушување на правилата на сајтот или да добиете помош Dateringer i disse it-tider LinguaCore |
---|
AI Translation at Your Fingertips
The underlying LLM technology of LinguaCore offers AI translations of unprecedented quality. Quick and simple. Add a human linguistic review at the end for expert-level quality at a fraction of the cost and time.
More info » |
| Wordfast Pro |
---|
Translation Memory Software for Any Platform
Exclusive discount for ProZ.com users!
Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value
Buy now! » |
|
| | | | X Sign in to your ProZ.com account... | | | | | |